Diëtist
Quirina heeft de vierjarige hbo-opleiding Voeding en Diëtetiek afgerond en volgt sinds het behalen van haar diploma elk jaar diverse bijscholingen (o.a. post hbo) en symposia. Vanaf 1997 is zij zich gaan specialiseren op het gebied van kindervoeding en voedselovergevoeligheid. In 2007 heeft zij haar eigen praktijk geopend: DE diëtistenpraktijk. Lid: Diëtisten Info Netwerk Coeliakie (DINC) en Netwerk Kinderdiëtisten (NKD).

Publicaties:

Dieetbehandelingsprotocol Voedselovergevoeligheid (allergische en niet-allergische voedselovergevoeligheid) bij zuigelingen. 2010Uitgevers (herziening 2015) www.quirinaengels.nl

Doorzettingsvermogen en wilskracht

Het nieuwe jaar is een uitstekend moment voor een nieuwe start. Zo hebben veel mensen het voornemen om in het nieuwe jaar te gaan afvallen. Men start vol enthousiasme, maar na korte tijd blijkt het niet te lukken of niet snel genoeg te gaan. Het goede voornemen wordt opgegeven of vergeten en uiteindelijk weegt men vaak nog enkele kilo’s meer dan voordat men ging afvallen. Om een goed voornemen te laten slagen zijn doorzettingsvermogen en wilskracht belangrijke eigenschappen. Sterker nog, eigenlijk maakt het niet uit wanneer je aan iets begint als je over deze eigenschappen beschikt. Een goed voorbeeld is mijn cliënt Sander.

Ik herinner me nog dat Sander een afspraak bij mij had vanwege bloedarmoede, ontstaan door een  ijzergebrek. De huisarts wilde starten met een ijzerpreparaat, maar Sander was ervan overtuigd dat hij dat door middel van aanpassingen in de voeding zijn ijzergehalte in het bloed kon verhogen. Er moesten behoorlijk veel dingen in de voeding veranderen, omdat er verschillende factoren in de voeding zijn die invloed hebben op de opname van ijzer uit de voeding. Hij moest koffie, thee en de calcium uit bijvoorbeeld melkproducten vermijden, omdat deze voedingsmiddelen de opname van ijzer verlagen. Hij moest voedingsmiddelen gebruiken die rijk aan ijzer zijn zoals vlees, volkorenbrood en appelstroop. Verder moest hij bij de verschillende maaltijden ook fruit of sinaasappelsap gebruiken, omdat de aanwezigheid van vitamine C de opname van ijzer uit voedingsmiddelen verbetert. Vol goede moed en vastberaden, paste Sander zijn voeding aan. Na drie maanden had hij zijn ijzer voldoende verhoogd en was het gebruik van een ijzerpreparaat niet meer nodig. Hij zei zelf: “Ik heb maar één lichaam en daar moet ik goed voor zorgen.”

 

Uiteindelijk maakt het niet uit wat u wilt bereiken, of dat nou afvallen, meer bewegen of iets anders is. Alleen als u het echt graag wilt, dan kunt u het veranderen. Het is belangrijk om te beseffen dat als u ergens geen last van hebt, dat de motivatie om iets te veranderen ontbreekt.

 

Let wel: eetgedrag veranderen is een van de moeilijkste gedragsveranderingen! Er zijn veel emoties aan verbonden en dat maakt het moeilijk, maar niet onmogelijk.


Verstuur reactie








* Verplichte velden



Uw privacy is in veilige handen. Leef.nl gaat discreet met uw vragen en gegevens om.

Service van Leef

  • Besteld voor 16.00 uur, morgen geleverd
  • Gratis levering bij orders boven de 50 euro.
  • Gratis afhalen bij uw apotheek

Klantenservice

Heeft u vragen? Bel onze klantenservice 0800 - 555 43 21


Trustpilot
Betalen met iDeal Betalen met Visa Betalen met Maestro   Onlinegeschillenbeslechting

Een moment geduld aub...

Toegevoegd aan je winkelmand

Verder winkelen
Naar kassa en afrekenen
Verder winkelen
Naar kassa en afrekenen