Diëtist
Quirina heeft de vierjarige hbo-opleiding Voeding en Diëtetiek afgerond en volgt sinds het behalen van haar diploma elk jaar diverse bijscholingen (o.a. post hbo) en symposia. Vanaf 1997 is zij zich gaan specialiseren op het gebied van kindervoeding en voedselovergevoeligheid. In 2007 heeft zij haar eigen praktijk geopend: DE diëtistenpraktijk. Lid: Diëtisten Info Netwerk Coeliakie (DINC) en Netwerk Kinderdiëtisten (NKD).

Publicaties:

Dieetbehandelingsprotocol Voedselovergevoeligheid (allergische en niet-allergische voedselovergevoeligheid) bij zuigelingen. 2010Uitgevers (herziening 2015) www.quirinaengels.nl

Overgewicht bij kinderen

In Nederland zijn steeds meer kinderen met overgewicht. Bij metingen in 2009 bleek al dertien procent van de jongens en vijftien procent van de meisjes overgewicht te hebben. Dat wil zeggen dat in een gemiddelde klas van dertig kinderen vier kinderen overgewicht hebben. Ook obesitas (een ernstige vorm van overgewicht) komt steeds vaker voor, namelijk bij circa twee procent van de kinderen.

In mei 2012 is er voor de jeugdgezondheidszorg (JGZ) een nieuw protocol voor kinderen met overgewicht gepubliceerd. Naar verwachting zal er de komende tijd op alle JGZ organisaties, zoals consultatiebureaus en GGD’s, aandacht aan overgewicht worden besteed.

Een richtlijn om overgewicht te voorkomen is ‘boft’; meer Bewegen en Buiten spelen, regelmatig Ontbijten, geen gezoete Frisdranken, zo min mogelijk Fastfood, minder voor Televisie en computer zitten en minder energierijke Tussendoortjes.

Wat kunt u als ouder daar nu zelf aan doen?

  • Probeer kinderen zoveel mogelijk te laten bewegen en buitenspelen. Laat een kind vanaf twee jaar zoveel mogelijk zelf lopen en gebruik vanaf drie jaar geen buggy meer. Zorg dat – bij zowel jonge als oudere kinderen – het televisiekijken en computergebruik beperkt blijft tot maximaal twee uur per dag.
  • Moedig kinderen aan om te voldoen aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen. Dit wil zeggen: dagelijks minimaal één uur matig intensief inspannende lichaamsbeweging zoals voetballen, dansen, skateboarden of hardlopen, waarbij de beweging ten minste twee maal per week gericht moeten zijn op het verbeteren of handhaven van de lichamelijke conditie (kracht, lenigheid, coördinatie), zoals bij fitness.
  • Laat een kind elke dag ontbijten en eet op vaste tijden. Geef zo min mogelijk gezoete dranken of verdun bijvoorbeeld vruchtensap met water. Eet niet te vaak fastfood en energierijke tussendoortjes zoals koek, chips en chocolade.

Heeft u vragen over overgewicht bij kinderen? Bespreek deze dan met uw huis- of consultatiebureauarts. Zij kunnen u indien gewenst naar een (kinder-)diëtist doorverwijzen.


Verstuur reactie








* Verplichte velden



Uw privacy is in veilige handen. Leef.nl gaat discreet met uw vragen en gegevens om.

Service van Leef

  • Besteld voor 16.00 uur, morgen geleverd
  • Gratis levering bij orders boven de 50 euro.
  • Gratis afhalen bij uw apotheek

Klantenservice

Heeft u vragen? Bel onze klantenservice 0800 - 555 43 21


Trustpilot
Betalen met iDeal Betalen met Visa Betalen met Maestro   Onlinegeschillenbeslechting

Een moment geduld aub...

Toegevoegd aan je winkelmand

Verder winkelen
Naar kassa en afrekenen
Verder winkelen
Naar kassa en afrekenen