Blaren

  1. Probleemloos de Vierdaagse wandelen

    Probleemloos de Vierdaagse wandelen

    Wandelen is een gezonde vorm van lichaamsbeweging voor mensen van alle leeftijden. Voor de ervaren wandelaar is de Vierdaagse van Nijmegen het wandelhoogtepunt van het jaar. Bereid je goed voor om zonder pijn te kunnen genieten van de intocht op de Via Gladiola.

    Maak kilometers

    Hoe makkelijk wandelen ook lijkt, zonder training enkele tientallen kilometers per dag gaan lopen is vragen om problemen. De spieren en gewrichten moeten wennen aan een urenlange belasting en je zult conditie moeten opbouwen, zodat je spieren van zuurstof kunnen worden voorzien zonder te verzuren. Heel belangrijk is verder om je wandelschoenen goed in te lopen, zodat deze soepel zijn en op geen enkele plek druk geven op je voeten. Bouw de afstand die je loopt rustig op, loop stevig door, maar niet te snel en probeer onder alle weersomstandigheden te trainen.

    Lees meer »
  2. Huidproblemen door sport

    Huidproblemen door sport

    Sporten of bewegen is een gezonde bezigheid. Door schuring van sportkleding of sportuitrusting, door de inwerking van zweet op de huid of door veelvuldig dezelfde beweging uitvoeren, ontstaan alleen wel soms huidproblemen. Welke huidproblemen er kunnen voorkomen door sporten en wat je er tegen kunt doen lees je hier.

    Acne mechanica

    Wanneer er sprake is van een mechanische belasting van de huid, zoals druk of wrijving door de sportuitrusting, kunnen daardoor puistjes op de drukplekken ontstaan. Dit wordt acne mechanica genoemd. De aandoening komt het meest voor bij sporten waarbij een helm wordt gedragen, zoals bij American football, bij ijshockey en bij keepers bij veldhockey. Ook beschermingskussens die op andere plekken van het lichaam worden gedragen kunnen deze klacht veroorzaken. Het voorkomen van de klachten is mogelijk door een katoenen kledinglaag onder de sportuitrusting te dragen. Een barrière crème kan helpen bij het beschermen van de belaste delen van de huid. Verder moet de afgesloten huid na een training of wedstrijd goed worden gewassen.

    Lees meer »
  3. Blaren voorkomen en blaren behandelen

    Blaren voorkomen en blaren behandelen

    Tijdens een wandeltocht kunnen blaren het plezier flink bederven. Blaren zijn pijnlijk en vervelend. Wij hebben de beste tips om blaren te voorkomen voor je op een rij gezet en wanneer je onverhoopt toch blaren hebt opgelopen, lees je hier ook hoe je ze kunt behandelen.

    5 tips om blaren te voorkomen

    • Draag passende schoenen en passende, naadloze wandelsokken. Met passende schoenen wordt voorkomen dat de voeten gaan schuiven. Let wel op dat er voldoende ruimte voor de tenen is en loop de schoenen goed in.
    • Begin al voor de grote wandeltocht met het in goede conditie brengen van je voeten door ze dagelijks in te smeren met een zalf die de huid versterkt en verzorgt. Hiervoor kun je bijvoorbeeld een voetcrème van Gehwol gebruiken.
    • Gebruik geen zeep om je voeten te wassen; hierdoor worden ze weker.
    • Plak gevoelige plekken voor de wandeling preventief af met tape. Het afplakken doe je dakpansgewijs; begin buiten de gevoelige plek, de volgende strook overlapt de eerste gedeeltelijk en ga zo door totdat je voorbij de gevoelige plek bent. Bij het afplakken mogen geen ribbels ontstaan!
    • Smeer de huid voor de lange wandeling royaal in met voetcrème. Laat dit een kwartiertje
    Lees meer »