Golfblessures: de onderrug

Bij golfers zien we nog wel eens blessures van de lage rug. Vooral wanneer langdurig getraind wordt op de ‘swing’ bij de afslag, kan deze blessure ontstaan. Veelvuldig draaien met daarbij strekken van de rug kan leiden tot een overbelasting. De ligamenten (gewrichtsbanden), die zorgen voor stabiliteit van de lage rug en de gewrichten tussen heiligbeen en bekken kunnen hierbij geïrriteerd raken. Het is ook zaak bij het afslaan niet te ver door te draaien. De beweging moet soepel en ontspannen worden gedaan. Te krampachtige bewegingen geven heel vaak problemen.

Vooral wanneer langdurig getraind wordt op de ‘swing’ bij de afslag, kan deze blessure ontstaan.

Wat zijn de symptomen?

Pijn in de lage rug, moeite met bukken en bij het opstaan uit de stoel. Meestal wordt de pijn wat minder wanneer u in beweging bent, zoals rustig wandelen en zwemmen. Ook in rust gaat het redelijk.

Hoe zijn de lage rugklachten te behandelen?

Rustig bewegen en even (paar dagen) niet teveel belasten. Zwemmen is een optie, soms fietsen of wandelen. Maar niet te lang. In bed gaan liggen is zinloos. Wanneer u na een week nog steeds last heeft valt een bezoek aan de fysiotherapeut aan te bevelen. Deze zal kijken waar uw klachten precies vandaan komen en u, behalve voor de pijn behandelen, ook tips geven hoe u kunt voorkomen dat u opnieuw last krijgt.

Wat te doen om rugklachten door golf te voorkomen?

Langdurig eenzijdig bewegen is nooit goed. Wanneer u uw ‘swing’ wilt trainen, pauzeer dan regelmatig. Het is ook verstandig les te nemen bij een goede golfleraar. Soms kan een tape ‘ter attentie’ op de onderrug u helpen bij het herkennen van de overbelasting. Dit is een rekbare tape, die bij een te ver doorgezette draaibeweging een licht trekgevoel aan de huid geeft.


Trustpilot
Betalen met iDeal Betalen met Visa Betalen met Maestro   Onlinegeschillenbeslechting

Een moment geduld aub...

Toegevoegd aan je winkelmand

Verder winkelen
Naar kassa en afrekenen
Verder winkelen
Naar kassa en afrekenen