Het risico op longkanker verkleinen

In Nederland wordt de diagnose longkanker jaarlijks bij ruim 11.000 mensen gesteld. De allerbeste maatregel die u kunt nemen om het risico op het krijgen van longkanker te verlagen is uiteraard minder roken en het liefst stoppen met roken.

Stoppen met roken

Longkanker wordt in 85% van de gevallen veroorzaakt door het roken van sigaretten. Als u rookt, is het daarom erg verstandig om te stoppen. Hoe u het beste kunt stoppen met roken leest u hier.

Voeding

Ook een gezonde voeding kan het risico op allerlei vormen van kanker, waaronder longkanker, verminderen. Een recent uitgevoerd grootschalig onderzoek heeft aangetoond dat mensen met bovengemiddelde bloedwaardes van vitamine B6 , foliumzuur en het aminozuur methionine een halvering van de kans op longkanker hadden.

Bronnen van vitamine B6, foliumzuur en selenium

Vitamine B6 komt voor in o.a. vlees, eieren, vis, hele granen, peulvruchten, walnoten en bananen. Foliumzuur zit vooral in groene groentes als spinazie, broccoli, spruitjes en kool. Goede bronnen van het essentiële aminozuur methionine zijn eieren, sesamzaad en vis. Eenzijdige of ongezonde voeding kan leiden tot tekorten aan bepaalde voedingsstoffen. Door het gebruik van voedingssupplementen kunt u zorgen dat u deze voedingsstoffen in voldoende mate binnenkrijgt.

Het gebruik van voedingssupplementen is overigens niet altijd zonder risico. Zo worden hoge doseringen betacaroteen (provitamine A of E160) bij rokers in verband gebracht met een grotere kans op longkanker.


Trustpilot
Betalen met iDeal Betalen met Visa Betalen met Maestro   Onlinegeschillenbeslechting

Een moment geduld aub...

Toegevoegd aan je winkelmand

Verder winkelen
Naar kassa en afrekenen
Verder winkelen
Naar kassa en afrekenen