Hoeveel water hebt u nodig?

Ruim de helft van ons lichaamsgewicht bestaat uit water. Omdat we dagelijks een deel van dat water kwijtraken is water een van onze eerste levensbehoeften. Veel drinken wordt dan ook als ontzettend gezond gezien. Maar hoeveel water hebben we minimaal per dag nodig? Is meer water drinken ook gezonder en hoe schadelijk is te weinig drinken?

Hoeveel water hebben we minimaal per dag nodig? Is meer water drinken ook gezonder en hoe schadelijk is te weinig drinken?

Wat doet water?

Omdat we voor 60 tot 70 procent uit water bestaan, is het essentieel voor alle mensen. Het is betrokken bij allerlei lichaamsprocessen zoals ademhalen, warmteregulatie, spijsvertering, bloeddruk en de afvoer van afvalstoffen.

Welke gezondheidseffecten heeft water, of liever: welke niet?

  • Veel water drinken gaat huidveroudering niet tegen en uw huid raakt ook niet meer gehydrateerd.
  • Van veel water drinken valt u ook niet af. Een veelgehoorde mythe is dat u van een glas water voor de maaltijd minder gaat eten. De verblijfstijd van een glas water in de maag is echter heel kort, waardoor u er geen vol gevoel van krijgt. Wanneer u het water combineert met vast voedsel, zoals soep, dan is de verblijfstijd in de maag veel langer en levert het u wel een vol gevoel op. Het verzadigingssignaal dat uw maag uitzendt zorgt ervoor dat u vervolgens minder eet.
  • Water is nodig voor een goede stoelgang, maar extra water maakt een goede stoelgang niet beter. Het meeste vocht dat u drinkt wordt opgenomen door de darmen en via de urine weer uitgescheiden. De ontlasting houdt slechts een klein gedeelte van het water vast. Bij een tekort aan water wordt er wel vocht onttrokken aan de darm. Dit kan leiden tot obstipatie. Bij normaal drinken is dit echter niet het geval. Meer drinken dan normaal heeft dan ook geen invloed op de stoelgang.

Hoeveel water heeft u nodig?

Gemiddeld heeft een volwassene 2,8 liter vocht nodig per dag. Deze hoeveelheid is uiteraard afhankelijk van de omstandigheden en de activiteit. In de zomer en bij sporten verliest uw lichaam meer vocht en moet u dus ook meer drinken. Van de dagelijks benodigde hoeveelheid is ongeveer 300 milliliter afkomstig uit het lichaam zelf en komt vrij bij allerlei lichaamsprocessen. Verder komt een liter vocht uit onze voeding. De resterende anderhalve liter moeten we binnen krijgen met drank. Dat koffie, thee en alcohol hierbij niet mogen worden meegeteld is een ander fabeltje.

De vochthuishouding in het menselijk lichaam wordt strikt gereguleerd door de hersenen. Wanneer u water verliest stijgt daardoor de zoutconcentratie in uw lichaam. Uw hersenen reageren hierop door het antidiuretisch hormoon uit te scheiden. Dit hormoon, ook wel vasopressine genoemd, zorgt voor een dorstgevoel en zorgt er tevens voor dat uw nieren minder water gaan uitscheiden. Uw urine wordt geconcentreerder en u wordt aangespoord te gaan drinken om het vochttekort aan te vullen. Het dorstgevoel en de afgifte van antidiuretisch hormoon treden al op ruim voordat uw lichaam echt schade kan ondervinden van een vochttekort. Normaal gesproken drinkt een gezond mens dus altijd automatisch de hoeveelheid die het lichaam nodig heeft. Bij oudere mensen geeft het lichaam dorst minder goed aan. Zij moeten daarom bewuster omgaan met drinken.

Wat gebeurt er bij een tekort aan water?

De eerste signalen van een vochtverlies van 1 tot 2 procent van uw lichaamsgewicht zijn hoofdpijn, lusteloosheid, duizeligheid, misselijkheid en donker gekleurde urine. Bij een vochtverlies van 3 tot 4 procent ontstaan gemakkelijk nierstenen en kunt u last krijgen van obstipatie. Ook kunnen spierkrampen en spierpijn ontstaan in uw armen en benen.
Vochtverlies van 5 procent of meer leidt tot hartkloppingen en een versnelde hartslag. Bij een vochtverlies tussen de 5 en 10 procent raakt u buiten bewustzijn en kunt u alleen nog in leven blijven wanneer u een vochtinfuus krijgt. Verliest u tussen de 10 en 20 procent van lichaamsgewicht aan vocht dan dikt uw bloed dermate in dat de bloedcirculatie stopt. Dit kan niet worden overleefd.

Kunt u ook teveel drinken?

Wanneer u meer drinkt dan uw lichaam nodig heeft, wordt het overschot automatisch afgevoerd. De urine is minder geconcentreerd en u plast meer. Wel kan het schadelijk zijn om in korte tijd veel water te drinken. Uw bloed raakt snel verdund en het lichaam kan dat niet snel genoeg compenseren. Er is dan sprake van acute hyponatriëmie (laag natriumgehalte), ook wel bekend als watervergiftiging. De lichaamscellen kunnen niet goed met deze situatie omgaan en zwellen op. Als hersencellen opzwellen kan daardoor een coma ontstaan. Bij hyponatriëmie is het van belang om het water drinken te minderen.

Kan de waterbalans ook verstoord raken?

Bij gezonde mensen wordt de waterbalans nauwkeurig gereguleerd. Veel drinken in korte tijd kan de waterbalans acuut verstoren. In sommige situaties en bij bepaalde aandoeningen kan er een chronische verstoring van de waterbalans optreden.

Extreem stressvolle situaties en longtumoren kunnen de aanmaak van het antidiuretisch hormoon (vasopressine) vergroten. Dit hormoon haalt water terug uit de voorurine. Hierdoor ontstaan gewichtstoename en oedeem. Alcohol kan de aanmaak van antidiuretisch hormoon juist remmen. Hierdoor gaan de nieren meer water uitscheiden en ontstaat uitdroging, de belangrijkste oorzaak van de hoofdpijn die bij een alcoholkater hoort. Bij aandoeningen als hartfalen, levercirrose en preeclampsie (zwangerschapsvergiftiging) kan het lichaam ook te veel vocht vasthouden. Bij aanhoudend braken en diarree kan het lichaam te veel vocht en zouten verliezen, waardoor uitdroging ontstaat.

Wie zijn risicogroepen voor uitdroging?

De belangrijkste risicogroepen voor uitdroging zijn kinderen onder de twee jaar en ouderen. Hele jonge kinderen hebben een relatief groot lichaamsoppervlak ten opzichte van hun gewicht en verdampen daardoor relatief veel vocht. Daarnaast zijn zij afhankelijk van anderen om in hun drinkbehoefte te voorzien. Jonge kinderen kunnen binnen 24 uur uitdrogen. Zeker bij braken en diarree is de kans hierop reëel. Een goede behandeling is in dat geval het geven van water, zouten en voedingssuikers. Dit gebeurt meestal in de vorm van ORS (Oral Rehydration Solution) dat de verloren suikers, zouten en vocht in het lichaam weer aanvult. In ernstige gevallen moet in het ziekenhuis de vochtbalans met een infuus hersteld worden.

Uitdroging en verstoring van de zoutbalans behoren tot de belangrijkste oorzaken waardoor ouderen in het ziekenhuis belanden. Bij het ouder worden functioneert het dorstgevoel minder goed. Hierdoor geeft het lichaam minder snel het signaal om te gaan drinken als uitdroging dreigt. Daarnaast gebruiken ouderen vaak medicijnen die de water- en zouthuishouding beïnvloeden door invloed op de nieren of een verhoogde zweetproductie. Voorbeelden hiervan zijn plastabletten, zoals hydrochloorthiazide en furosemide, bepaalde bloeddrukmiddelen, zoals enalapril en sommige antidepressiva, zoals citalopram en paroxetine. Verder kunnen bepaalde ziekten en aandoeningen die veel bij ouderen voorkomen leiden tot een groter verlies aan zouten en water. Infectieziekten, hartfalen, nierfalen, dementie, slikstoornissen, overmatig kwijlen (zoals bij de ziekte van Parkinson) of aandoeningen van maag en darmen (braken/diarree) zijn hier voorbeelden van. Bij ouderen die bepaalde risicomedicijnen gebruiken wordt aanbevolen om ten minste eenmaal per jaar het natrium en kaliumgehalte in het bloed te meten.



Trustpilot
Betalen met iDeal Betalen met Visa Betalen met Maestro   Onlinegeschillenbeslechting

Een moment geduld aub...

Toegevoegd aan je winkelmand

Verder winkelen
Naar kassa en afrekenen
Verder winkelen
Naar kassa en afrekenen