Melatonine

  1. Heeft de overgang naar de zomertijd invloed op de gezondheid?

    Heeft de overgang naar de zomertijd invloed op de gezondheid?

    Ieder voor- en najaar wordt in ongeveer zeventig landen ter wereld de klok een uur vooruit respectievelijk achteruit gezet. Veel mensen hebben last van dit uur tijdsverschil.

    In Nederland is de zomer- en wintertijd in 1977 opnieuw ingevoerd, nadat deze na de Tweede Wereldoorlog was afgeschaft. De belangrijkste reden voor invoeren van de zomertijd is dat aangenomen wordt dat het energie bespaart wanneer mensen vooral wakker zijn gedurende de uren dat het buiten licht is.
    Lees meer »
  2. Smartphone beïnvloedt mogelijk je biologische klok

    Smartphone beïnvloedt mogelijk je biologische klok

    Dit blijkt uit een onderzoek van het RIVM, in opdracht van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Hierin is op een rij gezet welke gezondheidseffecten van blauw licht er inmiddels in de wetenschappelijke literatuur beschreven zijn.

    Melatonine

    De biologische klok wordt onder andere beïnvloed door daglicht. Zodra het daglicht wegvalt, gaat de pijnappelklier in de hersenen het hormoon melatonine produceren, dat slaperigheid veroorzaakt. Daglicht bestaat uit een spectrum van kleuren, maar de biologische klok is vooral gevoelig voor de blauwe kant van dit spectrum. Door ’s avonds enige uren in contact te komen met blauw licht, ‘denkt’ de biologische klok mogelijk dat er nog daglicht schijnt en wordt geen melatonine aangemaakt. Het gevolg hiervan kan moeilijk inslapen zijn.

    Het RIVM vindt het belangrijk dat wordt onderzocht hoe lang en op welke momenten van de dag mensen smartphones, tablets en led-tv’s gebruiken. Ook moet onderzoek worden gedaan
    Lees meer »
  3. Melatonine bij slaapproblemen

    Melatonine bij slaapproblemen

    Volgens schattingen heeft 10 tot 15 procent van de Nederlanders regelmatig of chronisch last van slapeloosheid. 1,8 miljoen mensen krijgen hiervoor ten minste eenmaal per jaar een slaapmiddel op recept, waarvan een op de drie dit langdurig gebruikt. Deze slaapmiddelen zijn maar kortdurend werkzaam en geven gemakkelijk gewenning, waardoor artsen terecht terughoudend zijn met het voorschrijven ervan. Is melatonine een goed alternatief voor deze slaapmiddelen?

    Lees meer »
  4. Jetlag

    Jetlag

    Je biologische klok is een natuurlijk mechanisme dat er bijvoorbeeld voor zorgt dat je ’s avonds moe wordt. Als je het vliegtuig pakt naar een bestemming die in een andere tijdzone ligt, kan dit jouw biologische klok in de war brengen. Hoe meer tijdsverschil er is met thuis, hoe langer de klachten over het algemeen aanhouden.

    Lees meer »
  5. Melatonine vermindert mogelijk prostaatkankerrisico

    Melatonine vermindert mogelijk prostaatkankerrisico

    27 januari 2014 Melatonine is een hormoon dat ’s nachts in het donker door onze pijnappelklier wordt aangemaakt en dat onder andere ons slaap-waak ritme regelt. Te weinig aanmaak van melatonine kan leiden tot inslaapstoornissen en slapeloosheid. Naast de invloed op onze slaap heeft melatonine tal van andere effecten. Vermoedelijk speelt het ook een beschermende rol bij het ontstaan van bepaalde soorten kanker

    Onderzoek

    Lees meer »