Duurzaamheid en natuurlijke verzorging zijn bij WELEDA al meer dan een eeuw verweven in hun producten. Sinds de oprichting in 1921 heeft het merk zich ingezet voor een milieuvriendelijke en transparante productie. Via Leef.nl proberen we meer bewustzijn te creëren voor plastic gebruik. Vandaar onze campagne ‘Samen plasticvrij’. In deze blog, geschreven in samenwerking met WELEDA, bespreken we hoe het merk haar producten 100% natuurlijk maakt en vrij houdt van schadelijke stoffen zoals microplastics. We gaan ook in op de uitdagingen en innovaties die hierbij komen kijken.
Wat is duurzaamheid voor WELEDA?
Duurzaamheid zit diep in het DNA van WELEDA. Het merk is trots op haar transparante keten die ze volledig zelf beheert. Ze hebben hun eigen biologische teeltprojecten opgezet om de biodiversiteit te waarborgen. Voor WELEDA betekent duurzaamheid niet alleen zorg voor het milieu, maar ook een focus op de hoogste kwaliteit van ingrediënten. Alle producten zijn gemaakt van 100% natuurlijke ingrediënten en vrij van parabenen, minerale oliën en microplastics.
Het gebruik van microplastics in cosmetica is een wereldwijd probleem en Europese wetgeving loopt helaas achter. Deze kleine deeltjes belanden in rivieren en oceanen, waar ze schade toebrengen aan het milieu en dieren. WELEDA wil bijdragen aan een schonere wereld door alternatieve, natuurlijke ingrediënten te gebruiken. De producten van WELEDA, zoals de populaire douchecrèmes, bevatten geen microplastics en zijn volledig biologisch afbreekbaar. Dit betekent dat je deze producten met een gerust hart kunt gebruiken, zonder dat ze een negatieve impact hebben op het milieu!
De uitdagingen van duurzame productie
Hoewel WELEDA geen concessies doet aan haar duurzame waarden, gaat dit niet zonder uitdagingen. Het merk is afhankelijk van de natuur, een mislukte oogst kan soms problemen veroorzaken. Een voorbeeld is het wereldwijd tekort aan bepaalde ingrediënten, zoals biologische rozemarijn. WELEDA is de grootste afnemer van dit ingrediënt. Biologische rozemarijn is afkomstig uit teeltproject in Spanje, maar door toenemende vraag én klimaatverandering komt deze teelt onder druk te staan. Daarom is WELEDA gestart met een biologisch teeltproject in Frankrijk. Hiermee groeit de totale teelt van biologische rozemarijn van 2 naar 100 hectare.
Daarnaast worden synthetische conserveringsmiddelen vermeden, wat betekent dat ze niet elke verpakkingssoort kunnen gebruiken. Gelukkig werkt het ervaren team in Zwitserland continu aan nieuwe oplossingen om de verpakkingen zo duurzaam mogelijk te maken.
Een andere uitdaging is dat de markt steeds meer vraag heeft naar natuurlijke, biologische producten. Dit zorgt ervoor dat het merk voortdurend moet innoveren zonder concessies te doen aan de kwaliteit. Gelukkig slaagt WELEDA erin om, ondanks deze obstakels, producten van hoge kwaliteit te leveren die voldoen aan hun strenge duurzaamheidsnormen.
Waarom zijn microplastics zo schadelijk en welke alternatieven biedt WELEDA?
Microplastics worden vaak gebruikt in cosmetica vanwege hun kostenvoordeel en de structuur die ze aan producten geven, zoals een zachte en gladde textuur. Helaas zijn microplastics niet biologisch afbreekbaar, waardoor ze in het milieu blijven circuleren en schade veroorzaken aan oceanen en ecosystemen.
WELEDA heeft echter natuurlijke alternatieven gevonden die net zo effectief zijn, zo niet beter. In plaats van microplastics gebruiken ze bijvoorbeeld biologische jojobaolie, sheaboter en cacaoboter. Deze natuurlijke ingrediënten zijn zacht voor de huid en hydrateren de huid optimaal. Een ander voorbeeld is hun Berken Douche Scrub, waarbij carnauba- en bijenwasparels worden gebruikt als vervanging van synthetische ingrediënten. Deze zijn niet alleen beter voor het milieu, maar ook voor jouw huid. Win-win dus !
Bewustwording creëren: De rol van WELEDA
Hoewel duurzaamheid steeds belangrijker wordt voor consumenten, blijft bewustwording een grote uitdaging. Er is zeker nog werk aan de winkel. Veel mensen zijn zich niet altijd bewust van wat ze op hun huid smeren en hoe dit invloed heeft op hun gezondheid en het milieu. WELEDA werkt actief aan campagnes om deze bewustwording te vergroten. Hun slogan “Wat eet jouw huid vandaag?” benadrukt het belang van natuurlijke verzorging. Bovendien werkt WELEDA samen met organisaties zoals Natuurmonumenten en de Plastic Soup Foundation. Deze samenwerkingen versterken hun boodschap en geven consumenten de mogelijkheid om door hun aankoop ook deze goede doelen te steunen.
Innovaties voor de toekomst
WELEDA blijft niet stilzitten als het gaat om duurzaamheid. Het merk werkt voortdurend aan nieuwe producten en verbeteringen in hun productieproces. Een van hun meest recente innovaties is de overstap naar gerecyclede aluminium tubes voor hun verpakkingen. Dit was voorheen niet mogelijk omdat gerecycled aluminium te dik was, maar dankzij nieuwe technieken kan dit nu wel worden gebruikt. Het doel is om op termijn zoveel mogelijk gerecycled materiaal te gebruiken en hun ecologische voetafdruk te verkleinen.
Douchen zonder microplastics? Dat kan met WELEDA!
Verwen jezelf met een douchecrème zonder schadelijke ingrediënten. De douches van WELEDA zijn 100% natuurlijk, en alle ingrediënten komen rechtstreeks uit de natuur. De milde formules hydrateren en verzorgen je huid, zodat deze na elke douche zijdezacht aanvoelt. Bovendien zijn de douches van WELEDA biologisch afbreekbaar, waardoor je de douchecrème na gebruik met een gerust hart door het doucheputje kan spoelen. Goed voor jou én voor de planeet!
Wil je ook bijdragen aan een plasticvrije wereld en jouw huid verzorgen met het beste dat de natuur te bieden heeft? Ontdek dan zeker de natuurlijke producten van WELEDA.