Overbelasting voorkomen en gewrichten beschermen bij artrose

Deze tekst is overgenomen uit Zorgboek Artrose van Stichting September. De zorgboeken van Stichting September zijn praktische en complete naslagwerken waarin alle aspecten van een chronische aandoening aan bod komen. U kunt ze bestellen op Leef.nl.

Evenwicht

Bij artrose gaat het om een evenwicht; voldoende bewegen om soepel te blijven en voldoende rust nemen om overbelasting te voorkomen. Door overbelasting te voorkomen remt u de achteruitgang van uw gewrichten.

Evenwicht vinden

Een evenwicht vinden is vooral een kwestie van ervaring. Gaandeweg zult u leren wanneer u een gewricht kunt belasten en wanneer u het beter kunt ontzien.

Als eerste is het belangrijk goed te letten op de pijn. Als u tijdens het bewegen meer pijn in het gewricht krijgt, probeer dan anders te bewegen of stop met de activiteit. Als u na het bewegen meer pijn in het gewricht krijgt, doe het dan de volgende keer rustiger aan. Als u langer dan een half uur pijn in uw gewrichten heeft na het bewegen, meldt dit dan aan uw fysiotherapeut. De oefeningen kunnen dan worden aangepast.

Een tweede vuistregel is te proberen overbelasting van uw gewrichten te voorkomen, ook als u geen klachten heeft. Spreidt de drukte door een goede planning te maken en neem regelmatig pauzes. Denk ook kritisch na over uw taken; zijn ze echt nodig, kunt u misschien iets uitbesteden of is er een beter manier om de taak uit te voeren?

Tips om overbelasting te voorkomen

  • Verander regelmatig van houding en beweging.
  • Probeer activiteiten op een minder belastende manier te doen of gebruik hulpmiddelen.
  • Wissel zware en lichte taken af.

Wees voorzichtig maar waak ervoor niet te voorzichtig te zijn. Een uitspatting af en toe kan zoveel plezier geven, dat u er weer wekenlang tegenaan kunt.

Tips om uw gewrichten te beschermen

  • Gebruik grote gewrichten in plaats van kleine. Voorbeeld: Draag een tas over uw schouder in plaats van aan uw hand.
  • Verdeel de kracht over meerdere gewrichten. Voorbeeld: Pak voorwerpen op met twee handen in plaats van een.
  • Voorkom piekbelasting. Vermijdt plotselinge bewegingen met ineens veel kracht op het gewricht.
  • Belast uw gewrichten niet in de uiterste stand. In de uiterste stand is een gewricht extra kwetsbaar.
  • Doe handelingen op een andere manier of gebruik een hulpmiddel. Op Leef.nl vindt u vele hulpmiddelen die er speciaal voor ontworpen zijn om u te ontlasten.
  • Versterk uw spieren. Hoe sterker de spieren, des te minder de gewrichten en het kraakbeen worden belast.
  • Voorkom overgewicht.

Meer lezen over artrose?

Bovenstaande tekst is een korte weergave uit Zorgboek Artrose van Stichting September. Voor meer achtergrondinformatie verwijzen wij naar dit zorgboek. U vindt hier onder andere meer voorbeelden hoe u uw gewrichten kunt beschermen, adviezen hoe u om kunt gaan met pijn, oefeningen en heel veel tips voor het dagelijkse leven. Ook geeft dit boek een overzicht van organisaties, wetten en regelingen die u kunt tegenkomen.

Op Leef.nl vindt u naast achtergrondinformatie over artrose ook veel producten voor aanpassingen in huis en hulpmiddelen voor het dagelijkse leven.

Alle producten voor 'Hulpmiddelen'


Bekijk producten (4824)

Stel een vraag aan onze deskundige








Uw vraag wordt binnen 5 werkdag(en) beantwoord

Krystle van Domburg
Krystle van Domburg is ergotherapeut sinds 2005. Ze is mede-eigenaar van praktijk Ergotherapie Hoeksche Waard. Daarbij geeft ze les op het gebied van fysieke belasting. Specialisaties van Krystle zijn Sensorische integratieproblemen bij kinderen en cognitieve revalidatietherapie bij ouderen met niet aangeboren hersenletsel.

Uw privacy is in veilige handen. Leef.nl gaat discreet met uw vragen en gegevens om.


Betalen met iDeal Betalen met Visa Betalen met Maestro   Onlinegeschillenbeslechting

Een moment geduld aub...

Toegevoegd aan je winkelmand

Verder winkelen
Naar kassa en afrekenen
Verder winkelen
Naar kassa en afrekenen