Spierkramp

Wanneer alle vezels in een spier onwillekeurig, tegelijkertijd samentrekken is er sprake van spierkramp. Het komt het meest voor in de kuiten, voeten, tenen of benen. Vooral ’s nachts. Het gevolg is dat u even niet kunt bewegen. Spierkramp is over het algemeen een onschuldige kwaal, maar kan erg pijnlijk zijn. Een aanval duurt meestal niet langer dan tien minuten.

De oorzaken van spierkramp

Hoewel de precieze oorzaak van spierkrampen nog onbekend is, zijn er wel situaties bekend waarin ze meer voorkomen.

Extreem spiergebruik; bij het belasten van spieren is veel energie nodig. Door te vaak en te lang te  sporten, kunnen de spieren uitgeput, verzuurd en/of overbelast raken. Hierdoor kan kramp ontstaan.

Een slechte doorbloeding; wanneer de doorbloeding van een spier verminderd is en de aanvoer van zuurstof en de afvoer van afvalstoffen tekort schiet, kan er verzuring ontstaan met spierkramp tot gevolg.

Een tekort aan mineralen; voor het samentrekken en weer ontspannen van de spieren zijn bepaalde mineralen nodig, zoals magnesium, kalium en calcium. Een tekort hieraan kan de oorzaak zijn van spierkrampen.

Een verstoorde vochtbalans; een slechte interne vochthuishouding kan de oorzaak zijn van de spierkrampen. De hoeveelheid vocht, zout en alcohol die u inneemt zijn hierop van invloed.

Medicijngebruik; bekende voorbeelden van medicijnen die spierkrampen kunnen uitlokken zijn  calciumantagonisten (nifedipine, amlodipine) en diuretica (plastabletten). Diuretica zijn van invloed op de mineralen- en vochtbalans.

Zwangerschap; tijdens de zwangerschap ontstaat er een verschuiving van zouten en mineralen in het lichaam, waardoor er een relatief tekort aan magnesium kan ontstaan. Deze klachten verdwijnen na de bevalling.

Bepaalde aandoeningen; bij neurologische afwijkingen (bijvoorbeeld ALS, MS, restless legs), diabetes, het Raynaud-syndroom en schildklieraandoeningen treden vaker spierkrampen op.

Tips bij spierkramp

  • Strek de spier langzaam. Hierdoor wordt de bloedcirculatie geactiveerd en neemt de pijn af. Kramp in de kuit? Strek het been en breng de tenen omhoog en de hiel naar beneden. Hierdoor rekken de kuitspieren.
  • Let op een evenwichtige voeding. Zo ontstaat er geen tekort aan mineralen die het lichaam nodig heeft voor de spierfunctie. Zo nodig (kan met een bloedonderzoek worden bepaald) kunt u magnesium of calcium in de vorm van een supplement innemen.
  • Beweeg voldoende; zo houdt u uw spieren soepel.
  • Gaat u sporten? Vergeet de warming-up en cooling-down niet.
  • Drink genoeg water om uitdroging na het sporten te voorkomen.

Hebt u vaak spierkrampen of slaapt u er slecht van? Neem contact op met uw huisarts om dit te bespreken.

Stel een vraag aan onze deskundige








Uw vraag wordt binnen 5 werkdag(en) beantwoord

Lolita Havinga-Caram
Lolita is ruim tien jaar werkzaam geweest als all round openbaar apotheker in Laren NH en Eemnes. In 2012 is ze als apotheker begonnen bij Leef.nl. Lolita schrijft voor Leef.nl en ondersteunt het team met farmaceutische en medische kennis.

Uw privacy is in veilige handen. Leef.nl gaat discreet met uw vragen en gegevens om.


Betalen met iDeal Betalen met Visa Betalen met Maestro   Onlinegeschillenbeslechting

Een moment geduld aub...

Toegevoegd aan je winkelmand

Verder winkelen
Naar kassa en afrekenen
Verder winkelen
Naar kassa en afrekenen