Spierpijn bij skiën en snowboarden

Elk jaar gaan er zo’n 1 miljoen Nederlanders op wintersport. Witte bergtoppen, een dik pak krakende sneeuw en natuurlijk de après ski. Heerlijk allemaal. Alleen die spierpijn van het dagenlang op de latten staan, wat kunt u hier tegen doen?

Alle producten voor 'Spierverzorging'


Bekijk producten (141)

Het gebruik van bepaalde spieren

Tijdens de wintersport worden er spieren gebruikt die in het dagelijks leven nauwelijks in actie komen. Alleen al de skischoenen vragen een ongewone belasting; zij zetten de voeten in een stand waarbij de hielen ietsje hoger staan dan de tenen. Om evenwicht te bewaren, moet u dus door de knieën zakken. De spieren aan de voorzijde van het bovenbeen worden daarbij behoorlijk en langdurig belast. Vermoeide spieren leiden tot een grote kans op blessures of ongelukken. Daarom is het erg belangrijk om maanden voor vertrek uw lichaam al voor te bereiden op skiën of snowboarden.

Spierversterkende activiteiten

Elke week sporten en dagelijks minstens een half uur bewegen is een goede manier om een basisconditie op te bouwen, maar zorg ook dat u spierversterkende activiteiten doet. Fietsen en hardlopen zijn bijvoorbeeld prima om de grote spiergroepen te trainen. Daarnaast verbeteren deze sporten de bloedsomloop en de skeletspieren. Train ook de techniek, snelheid en kracht van die spiergroepen die bij het skiën en snowboarden van belang zijn. In een fitnesscentrum kunt u zich onder begeleiding voorbereiden op de wintersport, maar er zijn ook oefeningen die u in het dagelijks leven kunt doen. Namelijk:

Op één been

Aan de afwas, de strijk of staat u op de trein te wachten? Doe het op één been. Hierbij worden evenwicht en coördinatie getraind. Wissel na dertig seconden van been en doe dit drie keer per dag.

Buigen

Train de beenspieren door licht door de benen te buigen, zodat de hoek tot de knie ongeveer negentig graden is. Buig drie maal tien keer op deze manier door de knieën, met tussendoor een halve minuut rust.

Schommelen

Nog een oefening die u makkelijk tussendoor kunt doen: schommel op de voeten door van de hiel naar de teen te rollen. Trek de tenen daarbij zo hoog mogelijk op.

Neem de trap in plaats van de lift. Dat is goed voor de conditie.

Lopen

Moet u ergens naartoe lopen? Doe dit dan in een stevig tempo, zodat u voelt dat u dieper moet ademen en dat u het warm krijgt.

Toch spierpijn?

Spierpijn ontstaat meestal 24 tot 48 uur na de inspanning. Het duurt ongeveer even lang voordat het weer over is. Als het na een week nog niet voorbij is, is het verstandig om een afspraak te maken met de huisarts. Het kan zijn dat u dan last hebt van een ontsteking.

Warmte helpt

Sommige mensen vinden het prettig het pijnlijke lichaamsdeel in te wrijven met een crème of zalf, die een warmtegevoel geeft. Dit wordt veroorzaakt door een verhoogde doorbloeding van de huid, en dus niet van de spieren. Het is dan ook zaak het ingesmeerde lichaamsdeel niet aan koude bloot te stellen, want dan is het effect averechts. Er zijn ook smeermiddelen met pijnstillers. Andere tip: een warmtekompres waardoor gespannen spieren zich kunnen ontspannen en de bloeddoorstroming op de pijnlijke plaats verbeterd wordt. Als u veel last hebt van de spierpijn, kunt u een pijnstiller nemen.

Alle producten voor 'Spierverwarming'

Bekijk alle producten >


Trustpilot
Betalen met iDeal Betalen met Visa Betalen met Maestro   Onlinegeschillenbeslechting

Een moment geduld aub...

Toegevoegd aan je winkelmand

Verder winkelen
Naar kassa en afrekenen
Verder winkelen
Naar kassa en afrekenen