Sportblessures bij kinderen

Kinderen kunnen tijdens de gymles of sportles een blessure oplopen. Hier vindt u advies om blessures te voorkomen en behandelen.

Blessures tijdens gymles of op de sportclub

Steeds meer jonge kinderen raken geblesseerd tijdens de gymles of op sportclubjes. Uit een onderzoek van Veiligheid.nl blijkt dat het aantal blessures bij sporters van negen tot en met twaalf jaar is gestegen tot ruim 230.000 in 2011. Vijf jaar eerder waren er in die leeftijdsgroep rond de 130.000 blessures. De meeste kinderen (34 procent) raken geblesseerd bij het voetballen. Ook bij gymlessen liepen veel kinderen een blessure op (21 procent). Dagelijks belanden bijna tachtig kinderen met een blessure op de spoedeisende hulp. Dit is een kwart meer dan tien jaar geleden.

Goede warming-up

Het allerbelangrijkste is dat een kind veel beweegt, minimaal een uur per dag. Hierdoor verbetert de motoriek en zullen er minder snel verkeerde bewegingen worden gemaakt waardoor een blessure ontstaat. Daarnaast is een goede warming-up belangrijk. Het lichaam raakt dan langzaam gewend aan de bewegingen die het tijdens de rest van een training moet maken. Rustig een balletje over schieten of springoefeningen doen zonder bal, zijn voorbeelden van een goede warming-up. Rekken en strekken tijdens de warming-up is voor kinderen niet nodig. Ze zijn van zichzelf al lenig genoeg.

TIP: Laat uw kind elke dag tijdens het tandenpoetsen op één been staan. Hierdoor wordt de spiercontrole versterkt, waardoor een kind minder snel door zijn enkel zal gaan.

Blessures behandelen

Bij pijn mag u uw kind paracetamol geven. Paracetamol is voor kinderen ook verkrijgbaar als zetpillen, drank of kauwtabletten. Controleer in de bijsluiter wat de juiste dosering is. Verder zijn er kompressen die in het vriesvak of in warm water kunnen worden gelegd. Leg dit op de pijnlijke plek, maar niet rechtstreeks op de huid. Doe er bijvoorbeeld een theedoek omheen. Een koud kompres vermindert zwelling. Bij spierpijn is een warm kompres aangenaam. Daarnaast zijn er ook warmteveroorzakende crème of zalf en warmtepleisters. Gebruik deze niet bij pijnlijke pezen of gewrichten, want dan kunnen de klachten juist toenemen. Gebruik warmteveroorzakende smeermiddelen niet op een beschadigde huid.

Alle producten voor 'Spierverzorging'


Bekijk producten (164)

Alle producten voor 'Hot-coldpacks'

Bekijk alle producten >

Steeds meer blessures

Steeds meer kinderen lopen een blessure op bij het sporten omdat ze minder gewend zijn om te bewegen. Het aantal kinderen dat minimaal een uur per dag beweegt, zoals de bewegingsnorm voorschrijft, is tussen 2006 en 2011 gehalveerd. Door een gebrek aan beweging verslechtert de motoriek, waardoor er een grote kans is op blessures.

TIP

Blessuregevoelig kind? Laat hem dan aan judo of zwemmen doen. Bij deze sporten raken de minste kinderen geblesseerd. Tijdens een judotraining leren kinderen hoe ze moeten vallen. Daarnaast is judo goed voor de eigenwaarde van kinderen en hun motoriek. Zwemmen vereist controle over het hele lichaam. Blessures ontstaan meestal door verkeerde bewegingen. Zodra een kind zijn lichaam onder controle heeft, zal het minder snel een foute beweging maken en een blessure oplopen.


Trustpilot
Betalen met iDeal Betalen met Visa Betalen met Maestro   Onlinegeschillenbeslechting

Een moment geduld aub...

Toegevoegd aan je winkelmand

Verder winkelen
Naar kassa en afrekenen
Verder winkelen
Naar kassa en afrekenen