Sporten

  1. Sporten in de hitte

    Sporten in de hitte

    Veel mensen willen heel graag blijven sporten ook wanneer het buiten erg warm is. Hoe kun je blijven trainen en presteren tijdens warm weer en welke maatregelen kun je treffen om de sportprestaties niet onder de hitte te laten lijden?

    Doen! Kleding sprayen met menthol

    Veel sporters gieten water over hun shirt voor een verkoelend effect. Uit onderzoek is gebleken dat sporters die hun shirt bevochtigen met mentholspray minder last hebben van de warmte en van uitputting en zich comfortabeler voelen dan sporters die hun shirt met waterspray bevochtigen. Voor de prestatie en de temperatuur van het lichaam maakt het niet uit of het shirt met water of met mentholspray wordt bevochtigd.

    • Ice Power Cold Spray* is als eerste hulp bij spierspanning, verstuikingen en lichte brandwonden. Ice Power Cold Spray koelt direct tot circa 15 minuten. De koude cryo behandeling kan worden voortgezet met een Ice Power
    Lees meer »
  2. Sporten na een hartinfarct

    Sporten na een hartinfarct

    Een hartinfarct is een bedreigende gebeurtenis. Degene die dit overkomt voelt zich, heel begrijpelijk, angstig. Wanneer je een infarct hebt doorgemaakt, zul je vooral een nieuw infarct willen voorkomen. Het is te begrijpen dat je dan niet graag je hart zwaar wilt belasten, bijvoorbeeld door te sporten. Toch is, zij het aangepast, sporten juist erg goed voor je.

    Van belang is te beseffen, dat bij inspanning je hartslag mogelijk door medicatie minder snel omhoog zal gaan
    Lees meer »
  3. Overgewicht en sporten

    Overgewicht en sporten

    Het is een vicieuze cirkel: je beweegt te weinig en mede daardoor word je dikker. Doordat je dikker wordt, gaat het bewegen steeds minder gemakkelijk, wat weer de reden is om steeds minder te bewegen enz. Een veel voorkomend probleem. Uiteindelijk kan het voor gezondheidsproblemen gaan zorgen. Diabetes Mellitis type 2 (suikerziekte) is het bekendste gevaar.

    Het is doorgaans niet verstandig gelijk je hele leven om te gooien. Geleidelijkheid kan vaak uiteindelijk het beste resultaat opleveren
    Lees meer »
  4. Depressie en bewegen

    Depressie en bewegen

    De laatste 25 jaar is er veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het effect van bewegen op depressiviteit. Wat steeds vaker wordt aangetoond is dat runningtherapie en duursporten bij depressie even goed werken als medicatie.

    Sporten als medicijn

    Het effect van sporten is beter bij acuut depressieve mensen dan bij chronisch depressieve mensen. Twee derde van de deelnemers heeft baat bij runningtherapie.

    Totdat het effect van runningtherapie en duursporten op

    Lees meer »
  5. Huidproblemen door sport

    Huidproblemen door sport

    Sporten of bewegen is een gezonde bezigheid. Door schuring van sportkleding of sportuitrusting, door de inwerking van zweet op de huid of door veelvuldig dezelfde beweging uitvoeren, ontstaan alleen wel soms huidproblemen. Welke huidproblemen er kunnen voorkomen door sporten en wat je er tegen kunt doen lees je hier.

    Acne mechanica

    Wanneer er sprake is van een mechanische belasting van de huid, zoals druk of wrijving door de sportuitrusting, kunnen daardoor puistjes op de drukplekken ontstaan. Dit wordt acne mechanica genoemd. De aandoening komt het meest voor bij sporten waarbij een helm wordt gedragen, zoals bij American football, bij ijshockey en bij keepers bij veldhockey. Ook beschermingskussens die op andere plekken van het lichaam worden gedragen kunnen deze klacht veroorzaken. Het voorkomen van de klachten is mogelijk door een katoenen kledinglaag onder de sportuitrusting te dragen. Een barrière crème kan helpen bij het beschermen van de belaste delen van de huid. Verder moet de afgesloten huid na een training of wedstrijd goed worden gewassen.

    Lees meer »
  6. De invloed van medicijnen op de sportprestatie

    De invloed van medicijnen op de sportprestatie

    Bij een gezonde leefstijl hoort regelmatig bewegen of sporten. Veel mensen die sporten moeten daarnaast geneesmiddelen gebruiken. Deze geneesmiddelen hebben soms een positieve of negatieve invloed op de sportprestatie. In sommige gevallen wordt het gebruik van bepaalde geneesmiddelen zelfs als doping gezien. Voor wedstrijdsporters is het van belang hier rekening mee te houden.

    Met welke medicijnen mag je niet sporten?

    Er zijn geen medicijnen waarbij je niet mag sporten of bewegen. Wel zijn er ziektes waarbij het wordt afgeraden intensief te sporten. Dit geldt bijvoorbeeld voor hart- en vaatziekten.

    Lees meer »
  7. Sporten tijdens de overgang

    Sporten tijdens de overgang

    Wanneer je in de overgang komt, kun je je vaak moe en lusteloos voelen en nogal eens last hebben van pijnlijke spieren en gewrichten. Vaak is sporten dan het laatste waar je zin in hebt. Maar juist door toch dapper je sportkleren aan te trekken, kun je jezelf helpen minder last te hebben van overgangsklachten.

    Wist je dit?

    Elke pond spieren verbrandt dagelijks 35 tot 50 calorieën. Elke pond vet verbrandt dagelijks maar 2 calorieën.

    Niet sportende 50-plusvrouwen hebben een 10 procent lagere stofwisseling in rust dan sportende vrouwen. Daarmee verbruiken zij 600 calorieën minder per week. Wanneer het eetpatroon daar niet op wordt aangepast, kan dit tot een gewichtstoename leiden van wel 4 kilo per jaar!

    Lees meer »
  8. Verzuring van spieren

    Verzuring van spieren

    Om het overschrijden van de grenzen van het menselijk (sport-)vermogen aan te geven zijn er allerlei uitdrukkingen: ‘de man met de hamer’, ‘hongerklop’ en ook ‘verzuurde spieren’. Maar hoe zit het nou eigenlijk met al die begrippen? Wordt steeds hetzelfde bedoeld of zijn er verschillen? Want de een heeft het over een ophoping van melkzuur en een ander over een teveel aan H+ ionen. En weer iemand anders praat over een zuurstoftekort. Of een bloedtekort. Kortom, een en al verwarring.

    Lees meer »
  9. Sporten en voeding

    Sporten en voeding

    Is het nu juist goed of niet goed om te eten voor, tijdens en na het sporten. En wat kun je dan het beste eten? Twee derde van de mensen beoefent een sport en dat is belangrijk, want sport speelt een belangrijke rol in het verminderen van overgewicht. Het aantal mensen dat voldoet aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen, dus minstens vijf dagen per week matig intensief bewegen, neemt nog steeds toe. Ondanks het voorkomen van blessures blijken mensen die sporten gezonder te zijn dan mensen die niet sporten. Als je gaat sporten waar kun je dan wat betreft voeding het beste op letten?

    Lees meer »
  10. Sporten met diabetes type 1

    Sporten met diabetes type 1

    Juist voor mensen met diabetes is lichaamsbeweging heel belangrijk. Tussen alle positieve effecten die lichaamsbeweging bij iedereen oplevert, zijn er een aantal extra gunstig voor mensen met diabetes.

    Effecten lichamelijke inspanning

    • lager lichaamsgewicht en vetpercentage;
    • lagere bloeddruk;
    • betere cholesterolwaardes;
    • betere glucosetolerantie en insulinegevoeligheid waardoor de werking van insuline verbetert;
    • hogere botdichtheid;
    • verminderd risico op hart- en vaatziekten;
    • beter psychosociaal functioneren.
    Lees meer »