Sporten met reumatoïde artritis

Er wordt aangeraden dat volwassenen dagelijks minstens een half uur matig intensief bewegen op minimaal vijf dagen per week. Maar hoe zit dat wanneer u reumatoïde artritis hebt? Is dit dan ook goed voor u en waar moet u op letten?

Bewegen met reumatoïde artritis

Bij mensen met reumatoïde artritis (RA) kunnen sportieve activiteiten het beste onder deskundige begeleiding worden uitgevoerd. Door goed gedoseerde lichaamsbeweging kan de spierkracht worden vergroot en bewegingsbeperking geheel of gedeeltelijk voorkomen worden. Uw gewrichten mogen echter niet overbelast worden en na de activiteiten mag u zich niet langdurig vermoeid voelen. Het kan zijn dat u tijdens of na het sportief bewegen iets meer last van pijn in uw gewrichten heeft. Dit hoeft niet verkeerd te zijn. Echter, de pijn mag niet langer dan één dag na de training blijven bestaan.

Let op: Uw gewrichten mogen niet overbelast worden en na de activiteiten mag u zich niet langdurig vermoeid voelen.

Welke sporten zijn geschikt?

Sport- en bewegingsactiviteiten die goed uitvoerbaar zijn, zijn: recreatief zwemmen en gymnastiek oefeningen. Bij deze activiteiten worden de aangedane gewrichten niet te zwaar belast. Voor andere sporten zal persoonlijk gekeken moeten worden naar de mogelijkheden. Sportadvisering bij RA is dan ook een individuele aangelegenheid. Wanneer zich een acute fase van RA voordoet dan moeten de sportieve activiteiten worden aangepast. Als uw gewrichten niet langer pijnlijk en gezwollen zijn, kunt u, na overleg met de fysiotherapeut of arts, weer aan de slag. Reumapatiëntenverenigingen en andere organisaties bieden aangepaste bewegingsactiviteiten aan zoals hydrotherapie, yoga, fitness of tai-chi.


Trustpilot
Betalen met iDeal Betalen met Visa Betalen met Maestro   Onlinegeschillenbeslechting

Een moment geduld aub...

Toegevoegd aan je winkelmand

Verder winkelen
Naar kassa en afrekenen
Verder winkelen
Naar kassa en afrekenen