Urineverlies tijdens de zwangerschap

Tijdens de zwangerschap heeft de blaas het zwaar te verduren; ongewild urineverlies is dan ook een normale zwangerschapskwaal. Aan het eind van de zwangerschap heeft ruim de helft van de vrouwen hier last van.

Moeders hebben twintig procent kans om na de bevalling een vorm van incontinentie te ontwikkelen.

Uw lichaam verandert

Tijdens de zwangerschap, de bevalling en de periode erna treden er behoorlijke veranderingen op in uw lichaam. De baarmoeder wordt steeds groter en zorgt voor extra druk op de blaas en op de bekkenbodem. Tijdens de zwangerschap begint uw lichaam ook zwangerschapshormonen te produceren. Hierdoor verslapt de bekkenbodem om plaats te maken voor de baby.

Urineverlies tijdens de zwangerschap

De bekkenbodemspieren zorgen ervoor dat urine, ontlasting en windjes opgehouden kunnen worden. Door de verslapping van de bekkenbodem en de toename van de druk erop kan het gebeuren dat bij een plotselinge stijging van de druk in de buik de urine niet vastgehouden kan worden. Dit kan bijvoorbeeld door hoesten, niezen of tillen veroorzaakt worden. De bekkenbodemspieren geven op zo’n moment onvoldoende tegendruk. Deze vorm van urineverlies wordt inspanningsincontinentie of stressincontinentie genoemd.

Producten bij urineverlies

Er zijn verschillende soorten incontinentiematerialen verkrijgbaar, onder andere bij de apotheek of op Leef.nl.

Alle producten voor 'Urineverlies'


Bekijk producten (275)

Urineverlies na de zwangerschap

De bevalling van een kind is ook voor uw lichaam een ingrijpende gebeurtenis. De spieren van de bekkenbodem worden opgerekt waarna er meestal sprake is van overrekking en spierscheurtjes. Ook kan na lang persen een beschadiging van zenuwen optreden waardoor de bekkenbodem niet goed meer functioneert. Verder kunnen de schedewanden overrekt raken en kan de urinebuis naar beneden gedrukt worden. Door al deze mogelijke oorzaken hebben nieuwe moeders twintig procent kans om na de bevalling stressincontinentie te ontwikkelen.

Voorkomen

Door uw bekkenbodemspieren te trainen tijdens en na de zwangerschap kunt u urineverlies voorkomen of verhelpen.

  • Span de bekkenbodemspieren driemaal per dag in drie series van tien keer maximaal aan gedurende zes tot acht seconden.
  • Span ze daarbovenop nog eens drie tot vier keer aan gedurende één à twee seconden.
  • Het aanspannen gebeurt door te doen alsof de plas wordt opgehouden of een wind wordt ingehouden.
  • Hou de buik-, bil-, en bovenbeenspieren hierbij ontspannen.

Zes weken na de bevalling

Wanneer de klachten langer dan zes weken na de bevalling nog bestaan, is het verstandig om naar de huisarts te gaan, omdat het dan meestal niet meer vanzelf overgaat. Er zijn, afhankelijk van de ernst, verschillende mogelijkheden om stressincontinentie te behandelen. Oefentherapie bij een gespecialiseerde fysiotherapeut is er één van. Soms is het een oplossing een pessarium te dragen. In ernstige gevallen kan een operatieve ingreep worden overwogen.

Op Leef.nl vindt u de beste producten en adviezen voor de gezondheid van moeder en kind.

Alle producten voor 'Moeder & Kind'


Bekijk producten (2650)


Trustpilot
Betalen met iDeal Betalen met Visa Betalen met Maestro   Onlinegeschillenbeslechting

Een moment geduld aub...

Toegevoegd aan je winkelmand

Verder winkelen
Naar kassa en afrekenen
Verder winkelen
Naar kassa en afrekenen