Voeding en uw bloeddruk

Gezonde voeding is vers en gevarieerd. Eet dagelijks twee ons groenten en twee stuks fruit. Let op het vet. Eet regelmatig vis, maar wees matig met alcohol. Bij een hoge bloeddruk is het ook belangrijk om op de hoeveelheid zout in de voeding te letten.

Maximaal zes gram per dag

Beperk de hoeveelheid zout per dag tot zes gram wanneer u een hoge bloeddruk hebt. Dit advies geldt eigenlijk voor alle volwassenen, maar in de praktijk lukt het maar 15 procent van de Nederlandse bevolking. Minder zout eten verlaagt de bloeddruk en verkleint de kans op hart- vaatziekten. In Nederland zouden per jaar ongeveer 2.500 mensen minder overlijden aan hart- en vaatziekten wanneer er maximaal zes gram zout per dag zou worden gegeten.

Minder zout eten verlaagt de bloeddruk en verkleint de kans op hart- vaatziekten.

Let op bij kant-en-klare producten!

Het grootste deel (ongeveer 80 procent) van de hoeveelheid zout die we binnenkrijgen komt uit producten die we kant en klaar in de winkel kopen. De rest voegen we zelf toe bij het koken. Vooral kant en klare producten bevatten veel zout. Eet dus liever geen kant-en-klare maaltijden, pizza’s, soepen en sauzen. Ook hartige snacks zoals een kroket, frikandel, chips en zoutjes bevatten veel zout. Verse producten met zo min mogelijk toevoegingen zijn de beste keus. Let op met kant- en klare smaakmakers als bouillonblokjes, kruidenmix, maggi, ketjap, worcestersaus, mosterd, sambal, tomatenpuree en ketchup. Hier zijn vaak ook natriumarme alternatieven van verkrijgbaar. Om uw eten op smaak te brengen kunt u daarnaast gebruik maken van verse kruiden en specerijen.

Alle producten voor 'Natriumarm'

Bekijk alle producten >

Wanneer we minder zout willen eten zijn er dus twee manieren:

  • Lees in de winkel de etiketten van de voedingsmiddelen en vermijd de producten met veel zout.
  • Voeg geen zout aan de maaltijden toe.

Is zoete drop beter dan zoute drop?

Alle soorten drop bevatten zout. Ook de zoete soorten zoals Engelse drop. Bovendien bevat drop glycyrrhizinezuur, een extract uit de zoethoutwortel. Door glycyrrhizinezuur stijgt de bloeddruk. Wanneer u een hoge bloeddruk hebt, kunt u beter helemaal geen drop eten.

Risicofactoren en vitamines

Vitamines kunnen bijdragen aan het verminderen van de risicofactoren die van belang zijn voor uw kans op hart- en vaatziekten. Zo is er een belangrijke relatie tussen de B-vitamines en hart- en vaatziekten. De vitamines B11, B12 en B6 dragen bij aan een normaal metabolisme van homocysteïne in het bloed. Een verhoogd gehalte homocysteïne is een risicofactor voor hart- en vaatziekten en beroertes. Ook naar het effect van de antioxidant-vitamines pro-vitamine A (bèta-caroteen), vitamine E en vitamine C op het verlagen van het risico op hart- en vaatziekten is onderzoek gedaan. De resultaten hiervan zijn echter verschillend. Een tekort aan vitamine D lijkt verband te hebben met een verhoogde bloeddruk. En bij mensen met een hoge bloeddruk is gebleken dat extra calcium (1000-2000 milligram per dag) de bovendruk iets verlaagt.

Cardox 5 is een voedingssupplement met een combinatie van hoog gedoseerde B-vitaminen (B6, B11 en B12).



Trustpilot
Betalen met iDeal Betalen met Visa Betalen met Maestro   Onlinegeschillenbeslechting

Een moment geduld aub...

Toegevoegd aan je winkelmand

Verder winkelen
Naar kassa en afrekenen
Verder winkelen
Naar kassa en afrekenen