Voedingssupplementen bij sport

Door gezond en gevarieerd te eten, krijgt u voldoende voedingsstoffen binnen. Eet u eenzijdig of onvoldoende dan is het moeilijk om alle voedingsstoffen zoals vitamines en mineralen binnen te krijgen. Als het niet mogelijk is om de voeding te optimaliseren, kan het nodig zijn om een voedingssupplement als aanvulling op de dagelijkse voeding te gebruiken.

Alle producten voor ''


Bekijk producten (32756)

Bij intensief sporten (minimaal drie keer per week zo’n één à twee uur), kan een persoonlijk voedingsadvies van een (sport)diëtist nuttig zijn.

Anouska Michelsen

De schijf van vijf

Als u eet volgens de schijf van vijf, dan krijgt u iedere dag voldoende voedingsstoffen zoals , vitamines en mineralen binnen. De belangrijkste vuistregels van de schijf van vijf zijn: eet gevarieerd, eet niet te veel, eet minder verzadigde vetten, eet veel groenten, fruit en brood en drink voldoende water. Als u als sporter eet volgens de schrijf van vijf, dan levert u dat energie, betere prestaties en sneller herstel.

Voedingssupplementen

Bij een gezonde en gevarieerde voeding is een voedingssupplement niet per se nodig. Extra eiwitten zorgen niet, alhoewel dat wel soms wordt gedacht, voor een snellere spiergroei. De Nederlandse voeding levert ruim voldoende eiwitten waardoor een eiwitsupplement niet nodig is. Toch kan een eiwitsupplement in sommige gevallen bijvoorbeeld bij intensieve krachtsport een goede aanvulling zijn om het spierherstel te versnellen. Bij intensief sporten is de behoefte aan ijzer verhoogd. Doordat de behoefte (door bloedverlies tijdens menstruatie) bij vrouwelijke sporters al hoger is, kan dit bij hen gemakkelijk leiden tot een ijzertekort.

Alle producten voor 'Amiset voor sporters'

Bekijk alle producten >

Intensief sporten

Sport u één of twee keer per week, dan volstaat gezonde en gevarieerde voeding. Een recreatieve sporter die een goed, gevarieerde voeding gebruikt krijgt voldoende vitamines en mineralen binnen en hoeft geen supplementen te gebruiken. Bij intensief sporten (minimaal drie keer per week zo’n één à twee uur), kan een persoonlijk voedingsadvies van een (sport)diëtist nuttig zijn. Er wordt dan een volledig aangepast voedingsschema opgesteld dat alle voedingstoffen bevat . Daarnaast wordt gekeken naar de tijdsplanning van de maaltijden en het gebruik van voedingssupplementen.

Het aanvullend gebruik van een multivitaminesupplement is alleen zinvol bij zeer intensief en langdurig sporten. Let op: voedingssupplementen kunnen stoffen bevatten die onbedoeld leiden tot een positieve dopingcontrole. U kunt dit nazoeken in het Nederlands Zekerheidssysteem Voedingssupplementen Topsport (NZVT).

Alle producten voor 'Sportstech'

Bekijk alle producten >

Stel een vraag aan onze deskundige








Uw vraag wordt binnen 5 werkdag(en) beantwoord

Anouska Michelsen
Anouska heeft de opleiding Voeding en Diëtetiek in Den Haag gevolgd. Zij is werkzaam geweest als diëtist bij Medisch Centrum Haaglanden, locatie Westeinde. Sinds 2001 is zij werkzaam in het UMC Utrecht met als aandachtsgebied voedselallergie. Samen met de afdeling Dermatologie en allergologie heeft zij een online zelfmanagementtraining ontwikkeld voor patiënten met een voedselallergie. Verder is zij betrokken bij de herziening van de dieetbehandelingsrichtlijn voedselovergevoeligheid bij volwassenen

Uw privacy is in veilige handen. Leef.nl gaat discreet met uw vragen en gegevens om.


Trustpilot
Betalen met iDeal Betalen met Visa Betalen met Maestro   Onlinegeschillenbeslechting

Een moment geduld aub...

Toegevoegd aan je winkelmand

Verder winkelen
Naar kassa en afrekenen
Verder winkelen
Naar kassa en afrekenen