Meldpunt problemen met merkloze medicijnen

1 september 2014 - De meeste zorgverzekeraars bepalen tegenwoordig welk merkloos geneesmiddel de apotheek aan hun verzekerden moet leveren. Dit doet de verzekering om de kosten voor geneesmiddelen te verlagen. In de praktijk blijkt dat zowel patiënten als apothekers hier nog wel eens problemen door ondervinden. Het Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik (IVM) start in de tweede week van september een meldactie om deze problemen, het zogenoemde preferentiebeleid, in kaart te brengen.

Vragenlijst

Via een vragenlijst op de website www.meldpuntmedicijnen.nl kunnen gebruikers van merkloze geneesmiddelen aangeven of het wisselen van geneesmiddelen omdat dit moest van de zorgverzekeraar tot problemen heeft geleid. De meldactie is niet zozeer bedoeld om te onderzoeken of de wisseling lastig was, maar met name of het heeft geleid tot bijvoorbeeld verkeerd gebruik, een andere werking of bijwerkingen.

Meldpunt Medicijnen

Het Meldpunt Medicijnen verzamelt ervaringen met medicijnen. Dit kunnen bijwerkingen zijn, problemen met de verpakking, vergoeding of verkrijgbaarheid, of ervaringen met de voorlichting over het medicijn in bijvoorbeeld de bijsluiter. Het Meldpunt heeft inmiddels zo'n 15.000 ervaringen verzameld. Deze signalen vormen samen een belangrijke bron van informatie. Zo worden tot nu toe onbekende bijwerkingen sneller herkend en geven medicijngebruikers elkaar tips. Meer inzicht kan ook artsen helpen bij de keuze voor een bepaald geneesmiddel.

Bron:

  • Pharmaceutisch Weekblad 28 augustus 2014


Trustpilot
Betalen met iDeal Betalen met Visa Betalen met Maestro   Onlinegeschillenbeslechting

Een moment geduld aub...

Toegevoegd aan je winkelmand

Verder winkelen
Naar kassa en afrekenen
Verder winkelen
Naar kassa en afrekenen