Afvallen

  1. Werken afslankpillen echt?

    Veel mensen zouden graag een paar kilo’s kwijtraken. Maar we weten allemaal hoe lastig dat kan zijn! Afslankpillen beloven dat ze jou daarbij kunnen helpen. Maar klopt dat eigenlijk wel? En is het verstandig om afslankpillen zomaar te slikken? 

    Wat zijn afslankpillen?

    Naast afslankpillen bestaan er ook andere afslankproducten, zoals poeders of dranken. Ze worden ook wel vermageringspreparaten genoemd. Afslankproducten zouden helpen om af te vallen als je ze voor, na of in plaats van een maaltijd inneemt. Je kunt afslankpillen kopen bij de drogist, apotheek, supermarkt of op internet. Afslankpillen kunnen in theorie op drie verschillende manieren helpen om gewicht te verliezen:

    • Je krijgt er een vol gevoel van en daardoor heb je minder behoefte aan eten.
    • Je lichaam neemt minder van bepaalde voedingsstoffen op uit eten en zo krijg je minder calorieën binnen.
    • Je metabolisme gaat omhoog, zodat je lichaam meer vet verbrandt.

    Zijn er afslankpillen die werken?

    Het lijkt zo makkelijk: een enkel pilletje helpt je om die ongewenste kilo’s kwijt te raken. Helaas lijkt dat te mooi om waar te zijn. Afslankpillen hebben soms vervelende bijwerkingen en het is maar de vraag welke afslankpillen echt werken. Tot nu toe is niet bewezen dat afslankpillen werken, of ze hebben slechts een heel klein effect op het lichaamsgewicht.

    Bijwerkingen afslankpillen

    Afslankpillen helpen dus niet of nauwelijks en er zitten ook risico’s verbonden aan het gebruik ervan. Gebruik ze daarom altijd zoals op de verpakking staat vermeld. Zo is de kans kleiner dat je last krijgt van bijwerkingen. En let vooral op als je online afslankpillen aanschaft! Op het internet vind je ook vervalste medicijnen en daarvan weet je niet zeker of het wel veilig is. Overleg daarom altijd met je arts of apotheker als je afslankpillen wilt gaan gebruiken en koop het op een vertrouwde plek.

    Gezond gewicht verliezen

    Lees meer »
  2. Dit is hoe je gezond afvalt en het volhoudt

    Heb je last van overgewicht? Of wil je gewoon een paar kilo’s kwijt? Dan kun je afvallen. De meeste mensen vinden het lastig om het afvallen vol te houden en op gezond gewicht te blijven. Herken jij dit ook? In dit artikel lees je de belangrijkste tips om het afvallen leuker te maken én vol te houden. 

    Body Mass Index

    Overgewicht is ongezond en kan leiden tot een verhoogd risico op aandoeningen, zoals diabetes en hart- en vaatziekten. Een gezond gewicht zorgt voor een gelukkig leven. Men voelt zich over het algemeen fitter en energieker bij een gezond gewicht. Ook hebben mensen zonder overgewicht meestal een betere lichamelijke conditie. Maar hoe weet je of je lichaamsgewicht gezond is? Hier kan de Body Mass Index (BMI) je bij helpen. Je kunt je BMI zelf uitrekenen door je gewicht in kilo's te delen door het kwadraat van je lichaamslengte in meters. Als je bijvoorbeeld 75 kilo weegt en je bent 1,80 meter lang, dan bereken je je BMI als volgt: 75 kilo / (1,80 x 1,80 meter) = 23,1. 

    Voor volwassenen in de leeftijd van 19 tot en met 69 jaar geldt dat een gezond gewicht een BMI weergeeft tussen de 18,5 en 25. Een BMI van 25 of hoger weerspiegelt overgewicht. En een BMI lager dan 18,5

    Lees meer »
  3. Weegschalen en vetmeters

    Weegschalen en vetmeters

     

    De meeste mensen kopen een weegschaal omdat ze hun gewicht willen weten. De weegschalen van nu kunnen echter nog veel meer. Zoals het registeren van het percentage vet, vocht, spiermassa en botmassa. Hierdoor kun je jouw eigen lichaam analyseren en bij het lijnen en/of sporten controleren of inderdaad het vetpercentage daalt en de spiermassa stijgt.

    Lees meer »
  4. De overgang en gewichtstoename

    De overgang en gewichtstoename

     

    Een vervelende en veel gehoorde overgangsklacht is gewichtstoename. Vaak is er ook sprake van een andere verdeling van het lichaamsvet. In dit artikel lees je over de invloed van de overgang op je figuur.

    Lees meer »
  5. Lightproducten en dieetvoeding

    Lightproducten en dieetvoeding

     

    Als je wilt afvallen, is het van belang om minder calorieën binnen te krijgen en meer te bewegen. Het is belangrijk om je voeding- en eetpatroon onder de loep te nemen. Op sommige producten staat ‘light’ of ‘dieet’. Maar wat houdt dat eigenlijk in en zijn light- en dieetproducten per definitie gezonder?

    Lightproducten

    Een product is ‘light’ als het in vergelijking met het gewone product dertig procent minder energie (calorieën) of

    Lees meer »
  6. Afvallen en hart en vaten

    Afvallen en hart en vaten

    Wanneer je een hoge bloeddruk, een hoog cholesterol of suikerziekte hebt, is het belangrijk dat je lichaamsgewicht niet te hoog is. Wanneer dit toch het geval is, heeft afvallen een gunstige invloed op deze risicofactoren voor hart- en vaatziekten.

    Hoge bloeddruk

    Hoge bloeddruk is geen ziekte, maar geeft wel meer kans op hart- en vaatziekten. Bij hart- en vaatziekten kun je denken aan een hart- of herseninfarct, hartfalen of angina pectoris. Aangetoond is dat een gewichtsvermindering van drie tot negen procent, de bloeddruk met drie mm Hg kan laten dalen. Wanneer je bijvoorbeeld 100 kilogram weegt en je valt af naar 70 kilogram, kan dit tot 30 mm Hg op je bloeddruk schelen. Door gewichtsvermindering is het dus goed mogelijk dat je geen geneesmiddelen voor je hoge bloeddruk meer nodig heeft.

    Lees meer »
  7. Afvallen en gewrichten

    Afvallen en gewrichten

     

    Wanneer je gewrichtsklachten hebt, is het belangrijk dat je lichaamsgewicht niet te hoog is. Toch te zwaar? Door af te vallen kunnen de klachten verbeteren of misschien zelfs verdwijnen. Ook wanneer je overgewicht hebt maar nog geen klachten, kun je door af te vallen het risico om later klachten te krijgen verminderen.

    Lees meer »
  8. Motivatie om af te vallen

    Motivatie om af te vallen

     

    Als je wilt afvallen, is het soms moeilijk om jezelf te motiveren. Misschien vind je het moeilijk om dat gebakje af te slaan en pak je makkelijker de auto dan dat je op de fiets stapt. Toch heeft een gezond gewicht veel voordelen. Je kunt je fitter aan voelen, vitaler en energieker doordat je een betere lichamelijke conditie hebt. Stel realistische doelen zodat je op een prettige manier een gezond gewicht bereikt.

    Lees meer »
  9. COPD: afvallen of aankomen?

    Afvallen of aankomen

    Mensen met COPD kunnen net als alle andere mensen te licht zijn, een normaal gewicht hebben of te zwaar zijn. Gewichtsverlies en/of een te laag gewicht komt echter relatief vaak voor bij COPD.

    Een gezond gewicht wordt bepaald aan de hand van de Body-Mass Index ofwel BMI. Dit is je gewicht in kilo’s gedeeld door je lengte in meters in het kwadraat. Bij een BMI tussen 18,5 en 25 heb je een normaal gewicht. Een BMI kleiner dan 18,5 duidt op ondergewicht en boven de 25 betekent overgewicht.

    Bij mensen met COPD wordt een BMI kleiner dan 21 al beschouwd als ondergewicht.

    Gewichtsverlies en/of een te laag gewicht komt relatief vaak voor bij COPD-patiënten.
    Lees meer »
  10. Bewegen met een hoge bloeddruk

    Bewegen met een hoge bloeddruk

    Bewegen is goed voor ons. Beweging heeft een positieve invloed op ons lichaam en onze geest. Door regelmatig te bewegen houd je je gewicht op peil, verminder je stress en verlaag je je bloeddruk. Dit verlaagt de kans op hart- en vaatziekten en een beroerte.

    Is sporten met hoge bloeddruk gevaarlijk?

    Matig intensief bewegen is geen enkel probleem bij een hoge bloeddruk. Heb je een hoge bloeddruk zonder complicaties die voldoende onder controle is, dan kun je ook deelnemen aan intensieve sporten zoals tennis, squash en hardlopen. Tijdens de inspanning zal je bloeddruk oplopen, hoeveel hangt af van

    Lees meer »