Vitamine A

  1. Vitamine A en de zwangerschap

    Vitamine A (retinol) is belangrijk voor de huid, het is goed voor het gezichtsvermogen en het ondersteunt je immuunsysteem. Ook als je zwanger bent is vitamine A belangrijk. Maar wat zijn de gezonde keuzes? Hoeveel vitamine A mag je binnenkrijgen tijdens de zwangerschap? En kun je sommige voedingsmiddelen beter vermijden tijdens de zwangerschap? Je leest er hier meer over!

    Vitamine A en zwanger worden

    Er zijn veel vrouwen die vitamine A supplementen slikken in de periode dat ze zwanger willen worden. In deze supplementen zit het stofje betacaroteen. Betacaroteen wordt ook wel pro-vitamine A genoemd. Ons lichaam maakt zelf vitamine A aan van betacaroteen. Dit is volkomen veilig, omdat je lichaam nooit meer van deze vitamine aanmaakt dan nodig. 

    Vitamine A tijdens de zwangerschap

    Vitamine A is een vetoplosbare vitamine dat belangrijk is voor huid, het is goed voor de slijmvliezen en het helpt om normaal te kunnen zien. De aangeraden hoeveelheid vitamine A voor zwangere vrouwen is 800 microgram per dag. Maar een teveel aan vitamine A kan schadelijk zijn voor je ongeboren kindje. Om die reden wordt afgeraden om supplementen te slikken met vitamine A als je zwanger bent.

    Teveel vitamine A tijdens de zwangerschap

    Tijdens de zwangerschap en als je borstvoeding geeft is je behoefte aan vitamine A verhoogd voor de groei van je baby. Echter, teveel vitamine A (meer dan 3.000 microgram) kan schadelijk zijn voor je (ongeboren) kindje. Zwangere vrouwen moeten daarom voorzichtig zijn met producten waar veel vitamine A in zit en dan vooral leverproducten. Lever, (smeer)leverworst, levertraan en paté bevatten namelijk veel vitamine A. Daarnaast zit er ook vitamine A in dierlijke producten als vlees, vis, melk, kaas en eieren.

    Lees meer »
  2. Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine A

    Aanbevolen hoeveelheid

    De aanbevolen hoeveelheid vitamine A per dag is voor mannen en vrouwen verschillend. Volwassen mannen hebben per dag zo’n 800 microgram nodig en volwassen vrouwen hebben 680 microgram nodig. Voor zwangere vrouwen en kinderen is de aanbevolen hoeveelheid anders. De tabel hieronder laat duidelijk zien hoeveel vitamine A nodig is per dag per categorie.

    vitamine A
    Bron: ivg-info.nl

    Vitamine A tekort

    Er is sprake van een vitamine A tekort als je minder vitamine A binnenkrijgt dan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid. Wanneer iemand een langere tijd geen voedingsmiddelen eet met vitamine A dan kan er een tekort ontstaan. Je kan dit herkennen aan een verminderde weerstand, een droge/schilferige huid of problemen met het gezichtsvermogen. Dit laatste zie je alleen bij een ernstige vitamine A tekort. Het is belangrijk dat je dan meer vitamine A binnenkrijgt. Dit kan door vitamine A supplementen in te nemen of door voeding te eten waar veel vitamine A in zit. Hier lees je waar vitamine A allemaal in zit.

    Teveel vitamine A 

    Het is aan de andere kant ook mogelijk dat je teveel vitamine A kan binnenkrijgt. Een vitamine A overdosis kan bij zwangere vrouwen gevaarlijk zijn voor het ongeboren kind.. Gelukkig komt een teveel aan vitamine A niet vaak voor. Lees hier meer over vitamine A tijdens de zwangerschap

    Lees meer »
  3. Waar is vitamine A goed voor?

    Vitamines zijn klein, maar hebben een ontzettend grote impact op ons lichaam en de gezondheid. Een van deze vitamines is vitamine A. Het lichaam kan deze vitamine niet zelf aanmaken en daarom is het belangrijk genoeg vitamine A via voeding of supplementen binnen te krijgen. Vitamine A ondersteunt het immuunsysteem, de normale huid en de conditie van het oog. Lees gauw verder om erachter te komen waar vitamine A nog meer goed voor is. 

    Vitamine A en het immuunsysteem

    Vitamine A draagt bij aan het normale functioneren van het immuunsysteem. Een onderdeel van het immuunsysteem zijn onze slijmvliezen. Slijmvliezen in de longen en darmen helpen met het opsluiten van bacteriën en andere schadelijke stoffen. Vitamine A is van belang voor het behoud van een normale structuur en functie van de slijmvliezen in je longen en darmen.

    Vitamine A en de huid

    Vitamine A helpt bij het gezond houden van de huid. Retinol, een vorm van vitamine A, heeft gunstige effecten op rimpels en pigmentvlekken. Ook zorgt retinol ervoor dat de huid vocht vasthoudt en stimuleert het de productie van collageen. Daarnaast vermindert vitamine A onzuiverheden en UV-schade. Vitamine A is belangrijk voor de gezondheid van je huid en je tandvlees.

    Vitamine A en de ogen

    Vitamine A is goed voor het gezichtsvermogen, zodat je scherp kan blijven zien in het donker. Vitamine A is nodig om het licht dat in je oog valt om te zetten in een signaal dat naar de hersenen gaat. Het oog heeft lichtgevoelige cellen: kegeltjes en staafjes. De staafjes zijn belangrijk om grijstinten waar te nemen, vooral nuttig bij schemering of als het donker is. In deze staafjes zit het pigment rodopsine. Als er licht valt op rodopsine valt deze uiteen en zet het een signaal door naar de hersenen. Dit rodopsine wordt aangemaakt onder invloed van vitamine A. Daarnaast draagt vitamine A bij tot de instandhouding van een normale vochtbalans van de ogen.

    Vitamine A en het haar

    Lees meer »
  4. Waar zit vitamine A in?

    Wat is vitamine A?

    Vitamine A, ook wel retinol genoemd,  is een vetoplosbare vitamine dat wordt opgeslagen in de lever. Vitamine A is belangrijk voor het lichaam. Zo speelt vitamine A een rol in het celspecialisatieproces, het draagt bij tot de instandhouding van normale huid en slijmvliezen en het ondersteunt het immuunsysteem en de conditie van het oog. Maar het menselijk lichaam kan zelf geen vitamine A aanmaken. Vitamine A wordt uit voeding gehaald. Lees hier in welke voeding en supplementen vitamine A zit. 

    Vitamine A in voeding

    Een manier om vitamine A binnen te krijgen is via voeding. Vitamine A kan in verschillende producten gevonden worden. Een belangrijke bron voor vitamine A zijn dierlijke producten. Denk hierbij aan vlees, vleeswaren, zuivel, vis en eidooiers. Maar ook door het eten van groenten als wortels en boerenkool en fruit krijg je vitamine A binnen. Dit gaat wel op een iets andere manier dan met dierlijke producten. In groenten en fruit zit namelijk bètacaroteen. Dit is een voorloper van vitamine A dat in het lichaam wordt omgezet tot vitamine A. 

    Vitamine A in supplementen

    Een andere manier om vitamine A binnen te krijgen is via supplementen. Met supplementen verhoog je de vitamine A inname, bijvoorbeeld met de vitamine A producten van Lamberts. Deze kun je gebruiken als je een tekort hebt aan vitamine A. Op Leef.nl vind je nog veel meer vitamine A supplementen in verschillende vormen en doseringen. Lees ook verder op onze website over de dagelijkse inname van vitamine A, waar vitamine A goed voor is en over de

    Lees meer »
  5. Gezonde voeding tijdens de zwangerschap

    Gezonde voeding tijdens de zwangerschap

    De basisvoeding voor volwassenen die door het Voedingscentrum wordt geadviseerd is ook toereikend voor zwangere vrouwen.

    Onze basisvoeding:

    • Groente: 200 gram (vier opscheplepels)
    • Fruit: 200 gram (twee stuks)
    • Brood: 210-245 gram (zes - zeven sneetjes)
    • Aardappelen, rijst, pasta, peulvruchten: 200-250 gram (vier - vijf aardappelen/opscheplepels)
    • Melk(producten): 450 milliliter
    • Kaas: 1,5 plak (30 gram)
    • Vlees(waren), vis, kip, eieren, vleesvervangers: 5-150 gram
    • Margarine
    Lees meer »