Ouder worden en fit blijven

Ouderdom komt met gebreken, luidt het spreekwoord. Spierkracht en conditie nemen vaak af bij het ouder worden, maar gebreken? Dat klinkt wel erg zwaar. Met een beetje inspanning en de juiste hulpmiddelen blijft u lang fit.

En vergeet niet, ook het hart is een spier!

Ouder worden en vetpercentage

Op latere leeftijd neemt uw vetpercentage toe, in tegenstelling tot botmassa en spiermassa. Dit vet verplaatst zich naar de buik en vrijwel niet meer naar armen en benen, en gaat rondom de organen zitten. Dit is schadelijk. Er ontstaat onder andere eerder diabetes mellitus type 2, hart en vaatziekten en CVA’s (beroertes). Regelmatig bewegen zorgt ervoor dat botten sterk en spieren soepel blijven, het evenwichtsgevoel verbetert waarmee het risico op vallen daalt. Bewegen heeft ook een positieve invloed op het voorkomen en bestrijden van hoge bloeddruk, diabetes en een te hoog cholesterol. Daarvoor hoeft u echt niet meteen naar de sportschool. Door de trap te nemen, de auto zoveel mogelijk te laten staan, te fietsen en te wandelen, bent u op de goede weg. Wanneer u grofweg boven de vijftig bent, is het belangrijk dat u niet meer zo intensief sport als vroeger. Zorg voor een goede warming-up en bouw het langzaam op.

Hulpmiddelen om fit te blijven

Om aan uw balans, coördinatie en spierkracht te werken, hoeft u echt niet meteen naar fitness. U kunt thuis ook aan de slag, bijvoorbeeld met een hometrainer. Deze verbetert de conditie en circulatie van de onderbenen. Of de schouderstretcher; een hulpmiddel voor het vergroten en onderhouden van de beweeglijkheid in de schouders en bovenrug. In de winter wanneer het buiten koud en soms glad kan zijn door sneeuw en ijs, zit een ongeluk in een klein hoekje. Voorkom een valpartij door een anti-slipproduct onder uw schoenen te doen. Hiermee blijft u ook op gladde wegen op de been.

Fit blijven en voeding

Fit blijven zit ook in voeding. Vooral op latere leeftijd bestaat het risico op zowel overgewicht als ondergewicht. Probeer uw Body Mass Index (BMI) binnen de gezonde waarden te houden. Deze index geeft aan of u een gezond gewicht heeft, in verhouding met uw lengte. U berekent uw BMI door uw gewicht in kilogram te delen door u lengte in meters in het kwadraat. Gezonde waarden liggen tussen 18 en 25. Onder de 18 is er sprake van ondergewicht, boven 25 van overgewicht. Na uw zeventigste is deze methode niet meer betrouwbaar. Op internet zijn veel BMI calculators te vinden, bijvoorbeeld op de website van het Voedingscentrum.

Vitamine D

Om uw botten sterk te houden, is het verstandig om extra vitamine D te slikken. Aan verschillende groepen mensen wordt extra vitamine D aanbevolen. Bijvoorbeeld wanneer u ouder bent dan 70 jaar (20 ?g per dag) of aan vrouwen vanaf 50 tot 70 jaar (10 ?g per dag). Vitamine D zorgt voor de opname van kalk uit het voedsel. U kunt ook voor een 60+ multivitamine kiezen, deze bevatten ook vitamine D en zijn speciaal samengesteld voor ouderen als dagelijkse aanvulling op de voeding.

Schijf van Vijf

Als u gezond wilt eten zit u goed als u de Schijf van Vijf volgt. Kies elke dag producten uit alle vijf vakken en varieer er lekker op los. Hoe groter het vak, hoe meer een mens ervan nodig heeft. Voor gezonde spieren is het belangrijk dat u genoeg (gezonde, oftewel onverzadigde) vetten en koolhydraten binnenkrijgt. Bij gebrek aan vetten en koolhydraten gaat men meer eiwitten verbranden, wat ervoor kan zorgen dat spierweefsel wordt afgebroken. En vergeet niet, ook het hart is een spier! Koolhydraten zijn de tweede groep van de Schijf van Vijf; brood, (ontbijt)granen, aardappelen, rijst, pasta en peulvruchten. Gezonde, onverzadigde vetten haalt u vooral uit bijvoorbeeld olie, zoals olijfolie en vette vis, zoals zalm, tonijn, haring en makreel.

Vijf vakken

  • Groente en fruit
  • Brood, (ontbijt)granen, aardappelen, rijst, pasta en peulvruchten
  • Zuivel, vlees(waren), vis, ei en vleesvervangers
  • Vetten en olie
  • Vocht (water)

Alle producten voor '60+ multivitaminen'

Bekijk alle producten >


Trustpilot
Betalen met iDeal Betalen met Visa Betalen met Maestro   Onlinegeschillenbeslechting

Een moment geduld aub...

Toegevoegd aan je winkelmand

Verder winkelen
Naar kassa en afrekenen
Verder winkelen
Naar kassa en afrekenen